מצב זרימה

מצב זרימה: כל מה שצריך לדעת על פלואו (Flow) ואיך להכנס אליו

מצב זרימה. אולי יצא לכם להתנסות בו מתישהו. אתם כל כך שקועים במשימה, יצירה או למידה של משהו עד שאתם מאבדים את חוש הזמן. מצב של ריכוז עמוק שהוא מעבר להסחות דעת. הגוף והתודעה עובדים יחד בהרמוניה. אתם והמשימה שלפניכם נהיים אחד ויש הפעולה נעשית בקלות ומתוך מומנטום.

יש מי שמוצא אותו באופן טבעי במהלך ריצה, גלישה, או שיחה עמוקה עם אדם קרוב.

המצב הזה מכונה פלואו (Flow) ואפשר להגיע עם התרגול הנכון, בין אם אתם עוסקים בפעילות גופנית, תהליך יצירה, למידה או אפילו במשימות יומיומית פשוטות.

מהו מצב זרימה?

את הביטוי "Flow" טבע בשנת 1975 הונגרי-אמריקאי בשם מיהאי צ'יקסנטמיהאיי, פרופסור לפסיכולוגיה חיובית. הוא עיצב את הרעיון של זרימה בפסיכולוגיה.

ניתן להגדיר מצב זרימה כך: "חוויה סובייקטיבית של קשב גבוה אך לא מאומץ, הנאה ומודעות עצמית נמוכה אשר יכולה להתרחש במשך ביצוע פעיל של משימה מאתגרת" (ויקיפדיה)

רובנו לא יודעים לזהות, לייצר או להגיע למצב של פלואו בכוחות עצמו, בטח לא בעולם רווי הסחות דעת.

ניתן לאפיין פלואו כך:

  • ריכוז גבוהה מאוד במשימה שלפנינו
  • התמזגות של פעולה ומודעות, העשייה וההוויה נהיים אחד
  • אובדן של התבוננות עצמית
  • תחושה חזקה של שליטה במצב
  • עיוות בתפיסת הזמן, חוויה אוטוטלית שבה הפעולה עצמה מתגמלת מאוד במנותק מהתוצאה

היתרונות של מצב זרימה

במחקרים שערך צ'יקסנטמיהאיי התראיינו נשים וגברים שעוסקים במגוון רחב מאוד של פעילויות מקצועיות – מספורט ועד רפואה. החוט המקשר בין כולם הוא שמדובר בבני אדם שבחרו בנתיבי עשייה מאתגרים ומתגמלים מאוד.

למה שתרצו גם אתם לתרגל פלואו?

רמה גבוהה יותר של הנאה – אנשים במצב פלואו חווים הנאה גדולה יותר ממה שהם עושים. בגלל שהמשימה הופכת מהנה יותר, יש יותר סיכוי למצוא אותה מתגמלת וממלאת בתחושת משמעות.

שיפור בביצועים – חוקרים הראו שמצב זרימה יכול לשפר ולהעצים את הביצועים במגוון תחומים.

פחות מחסומים – במצב הוויה רגיל מחשבות ותחושות דוגמת סטרס, ספק עצמי, דאגה, שעמום או תסכול יכולים לפגום באיכות העבודה שלנו. במצב פלואו הם עוברים לרקע ומהווים ופחות תוקעים לנו את העבודה.

רמה גבוהה של ריכוז – מצב פלואו מאפשר לנו לעשות עבודה משמעותית ללא הסחות דעת, ובכך לשפר משמעותית את התוצרים שאנחנו מפיקים מסשן עבודה.

אז איך נכנסים לפלואו?

מצאו את האיזון בין האתגר לכישורים שלכם: הפעילות המתכוננת שלכם צריכה להיות לא קלה מדי ולא קשה מדי. כשאנחנו נדרשים למשימה ברמת קושי המתאימה לנו, אנחנו משתפרים לאורך זמן ומסוגלים להתמודד עם משימות יותר ויותר קשות.

הציבו יעדים ברורים: למען האמת אני קצת חלוק לגבי הסעיף הזה. כאשר אנחנו מציבים לעצמנו יעדים ברורים לסשן עבודה, אנחנו זוכים לתגמול דופמיני קטן עם כל יעד שאנחנו כובשים במהלך היום, והוא בתורו משאיר אותנו בתנועה ובעירנות בריאה. מצד שני, מצב פלואו מצויין גם לתהליכי יצירה שאינם מבוססי תכלית ברורה, ולכן במקרים כאלה אתם יכולים לשכוח מהסעיף הזה.

אהבו את מה שאתם עושים | עשו את מה שאתם אוהבים: נשמע כמעט טריוויאלי, אבל ראוי להתעכב על זה. צ'יקסנטמיהאיי מדבר על "להיות מעורבים לחלוטין בפעילות פשוט למען הפעילות". כשאנחנו בוחרים לעצמנו את המשימות, יש לנו הרבה יותר אנרגיה וכוח רצון להתמודד איתן. המוח שלנו יודע לזהות שמדובר במשהו שאנחנו מעריכים ונהנים ממנו והוא מתגמל אותנו בהתאם.

לכולנו יש לא-מעט דברים במסגרת העבודה או היצירה שאנחנו צריכים לעשות והם לא מסבים לנו מידה גדולה של אושר. אבל ראוי לאתר את אותם דברים שאנחנו נהנים לעשות ולהקדיש להם זמן ממוקד.

צרו לעצמך "טקס": דרך נפלאה לאותת למוח שלנו שאנחנו עומדים לצלול לפעילות שמיטיבה איתנו היא לייצר איזשהי שיגרה שקודמת להתחלת הפעילות. זה יכול להיות ישיבה שקטה במדיטציה, טיול קצר ברגל, הכנת כוס קפה או כל דבר אחר קבוע שאתם עושים לפני.

בחרו לעצמכם את הסביבה הנכונה: שהייה במקום שתומך במחשבה יצירתית ומיקוד הוא קריטי למצב זרימה. לחלקנו יש את המזל לעבוד ממשרד פרטי ושקט, אבל לרבים מאיתנו יש מרחבים מאתגרים מהבחינה הזאת. במצב כזה כדאי לבקש מהחברים למשרד או מדרי הבית לא להפריע, להעזר באוזניות מבטלות-סאונד ולתפוס פינה שיש בה מינימום של גירויים ויזואליים.

תרגול ועוד תרגול: אנחנו יכולים להכנס למצב פלואו כמעט מכל פעולה – מכתיבה, תכנות, שיחה וכו'. העניין הוא שאם אנחנו רק מתחילים בתחום העשייה שלנו זה עשוי להיות מאתגר, היות וחלק ניכר מהזמן אנחנו עסוקים בללמוד כיצד לבצע את הפעולה ומתקשים להתמזג איתה לחלוטין. לכן חשוב להפנים שהתרגול והחזרתיות מאוד משפרים את היכולת שלנו להכנס למצב זרימה.

עצה טובה ומקצרת דרך היא ללמוד איך אחרים מנוסים מכם עושים את זה, להתנסות בדרך שלהם, ללמוד מטעויות ומהצלחות ולהמשיך כך עד השיפור והשליטה הרצויים.

תזכרו מה הכניס אתכם לזרימה: במצב הנפלא של התמזגות מוחלטת עם מושא העשייה שלנו, קשה לנו לעיתים לתת את הדעת על הפרטים הקטנים והתנאים המדוייקים שעזרו לנו להכנס אליו. אנחנו צריכים למצוא את האיזון בין התמסרות מוחלטת לחוויה לבין ניתוח קל (ומסיח דעת) שלה.

אין ספק שהכי חשוב להתמסר לחוויית הזרימה עצמה, אבל מומלץ לציין לעצמכם מה היו הגורמים שעזרו לכם ללהכנס לפלואו ומהם התנאים שסייעו לכם להמנע להמשיך לעבוד ללא הסחות דעת.

לפני הסשן הבא תוכלו לעבור על הרשמים מהסשן הקודם. זה עשוי לכלול טריגרים מסויימים או טכניקות שעבדו לכם, לצד חיבור מחדש לתיאור הסובייקטיבי של החוויה כפי שחוויתם אותה.

רוצים עוד רעיונות? הקונספט של מצב זרימה משתלב נפלא עם עבודה עמוקה (Deep Work) – קראו עוד במאמר

לסיכום

כמה מסתורי ואקזוטי שזה עשוי להשמע, מצב זרימה הוא משהו שממש אפשר להשיג במאמץ נכון. כשאנחנו מצליחים לייצר לעצמנו את התנאים המדוייקים ולתרגל אותם כל פעם מחדש, יש לנו את היכולת לצלול למרחבים תודעתיים שיהיה בהם מידה הרבה יותר גדולה של פרודוקטיביות ויצירתיות.

פלואו יכול לאפשר לנו לחוות סיפוק גדול יותר מהדברים שאנחנו אוהבים לעשות אבל גם ללמוד כיצד אנחנו מוצאים את חדוות העשייה בדברים שאנחנו פחות נהנים לעשות.

לאור המציאות הדיגיטלית המורכבת שבה אנחנו חיים, רוויית הסחות הדעת, שבה אנחנו נעים לרוב בין משימות שטחיות, אין ספק שמדובר על כישור שמאפשר לנו להצליח, לייצר ערך,  ולרוות סיפוק ואושר מהעשייה המקצועית שלנו.

 

לגמרי עשוי לעניין אותך:

אם הגעת עד הלום

במייל אני משתף תוכן ייחודי, מעשי ומרחיב תודעה.
ספאם לא יהיה שם וניתן לצאת בקלות בכל רגע (לא אפגע).