שיטת פיינמן

שיטת פיינמן: ללמוד מהר ולהבין יותר בכמה שלבים פשוטים

שיטת פיינמן היא דרך פשוטה לגשת לכל נושא שאנחנו רוצים ללמוד אותו לעומק. היא יוצאת מנקודת הנחה שלמידה אמיתית מתקיימת מעבר לדפדוף הרגיל בספר, אלא כשאנחנו ניגשים למידע במגוון דרכים ולומדים כיצד להסביר אותו לעצמנו ולאחרים. השיטה עוזרת לנו להפוך מידע לידע נגיש שאנחנו יכולים להשתמש בו מתי שנצטרך.

יש משפט שמיוחס לאלברט איינשטיין, אם כי יש סיכוי לא-רע שמדובר באי-דיוק היסטורי: "אם אתה לא יכול להסביר את זה לילד בן 6, אתה לא מבין את זה בעצמך".

המשפט הפשוט והחכם הזה מסביר בצורה מאוד ברורה את ההיגיון מאחורי שיטת פיינמן.

השיטה נקראת על שם ריצ'רד פיינמן, פיזיקאי תיאורטיקן, זוכה פרס נובל שזכה לכינוי "המסביר הגדול" (The Great Explainer). למר פיינמן, איך לא, היה ניסיון רב ומפואר בלהסביר לעצמו ולאחרים רעיונות מורכבים.

אומרים שכאשר הוא היה בן 15, הוא לימד את עצמו טריגונומטריה, אלגברה למתקדמים, גיאומטריה אנליטית ועוד כל מיני תחומי ידע שלרבים מאיתנו (כולל אותי) ישארו לעד בגדר תעלומה.

לטענתו של פיינמן, מה שהפך אותו למי שהוא, לא היה ידע פנימי ויכולות יוצאות דופן שאין לאחרים, אלא דרך מסודרת היטב שדרכה הוא למד לזהות את כל מה שהוא לא יודע, ואז ללמוד אותך לעומק וביסודיות.

במהלך שנות חייו ועבודתו, פיינמן שיתף בתובנות רבות מתוך תהליכי המחשבה והלמידה שלו, הדרכים בהם הוא הפך קונספטים מופשטים לידע פשוט וניתן להבנה, ואלה הפכו בסופו של דבר למה שאנחנו מכנים "שיטת פיינמן".

איך ליישם את שיטת פיינמן?

מכירים את זה שמישהו מנסה להסביר לכם רעיון מורכב במילים מסובכות שאתם לא מבינים, ויוצא שאתם קולטים מעט-מאוד ממה שהוא מנסה להגיד?

שיטת פיינמן היא גישה תודעתית ומעשית להעברת מידע באמצעות מחשבה תמציתית ושפה פשוטה. היא מתבססת על שיטות הלימוד בהם פיינמן נקט כאשר היה סטודנט בפרינסטון.

אפשר להשתמש בשיטה כדי ללמוד במהירות נושאים חדשים, לצמצם חורים שיש לנו בהבנה של נושאים מסויימים שאנחנו כבר עוסקים בהם, לשמר רעיונות חשובים וללמוד ביעילות רבה יותר.

היא עשוייה להיות פתרון מוצלח מאוד למי שמוצא את הכתיבה מאתגרת. פיינמן עצמו היה משתמש הרבה בדיבור במקום כתיבה, וכך עשה עם מרבית ספרים וזכרונותיו, והרבה טקסטים מדעיים המשוייכים לו נגזרו מהרצאותיו.

במהותה, שיטת פיינמן מורכבת מ-4 שלבים. אתם עשויים למצוא גירסאות מעט שונות לשלבים השונים, אבל בגדול מדובר על זה:

1. דמיינו שאתם מסבירים את הרעיון לילד

בחרו לעצמכם נושא. קחו דף ועט וכתבו את כל מה שאתם יודעים עליו. דמיינו שאתם מורים בחטיבת ביניים ואתם צריכים להסביר את כל הרעיון במילים פשוטות. אל תתעקשו להסתיר את החלקים שקשה לכם להסביר לעצמכם במילים מורכבות.

עצם הצורך להסביר דברים שאנחנו בדרך כלל רצים עליהם עם המחשבה, מפרקת את תהליך הלמידה שלנו לגורמים ומאיצה את ההבנה שלנו.

דרך נוספת לתרגול יכולה להיות – להניח בובה על שולחן העבודה שלכם ולהסביר לה את פרטי הפרטים של הנושא שבחרתם. נשמע מוזר אבל יעיל להפליא.

מה שבמהרה יסתבר לכם, זה שאנחנו נוטים להסתיר את אותם הדברים שאנחנו פחות מבינים, במילים מורכבות. אבל האמת היא, שאם אנחנו לא מצליחים להסביר בפשטות את הדברים האלה, זה אומר שאנחנו לא כל כך יודעים על מה אנחנו מדברים. הנטייה הזאת משאירה אותנו ברמה מאוד שטחית של למידה, וסביר שאנחנו בעיקר מדקלמים ומחקים תובנות של אחרים במקום לרדת לעומקם של דברים ולהבין בעצמנו.

כשאנחנו מאלצים את עצמנו להסביר את הנושא במילים פשוטות ובדימויים שילד יכול להבין, אנחנו מאלצים את עצמנו להבין דברים בצורה עמוקה ויסודית יותר.

2. מלאו את החורים שמצאתם בהסבר

בשלב זה אנחנו מאתרים את כל המקומות שבהם נתקענו, שפספסנו דברים חשובים, שלא הצלחנו להסביר או להציג בצורה מספקת הקשר בין דברים. כאשר אנחנו ממלאים את החורים האלה, אנחנו הופכים את הידע שלנו לשלם – הלכה למעשה.

בשלב זה חוזרים לחומרי הלימוד שלנו, מאתרים, מדייקים ומפשטים את הידע החסר עד שאנחנו יכולים להסביר וללמד את הנושא באופן מלא ומהותי.

3. הפכו את זה לסיפור

עכשיו כשיש לנו את הטיוטה עם כל ההערות וההסברים הפשוטים, זה הזמן לארגן את זה כטקסט שלם שיש לו התחלה, אמצע וסוף. את הטקסט מקריאים בקול רם, ובכל נקודה שבה אנחנו מרגישים אי-דיוק, מורכבות שעדיין ישנה – חוזרים לשלב 2 ומדייקים.

4. בדקו את זה על אחרים

אפשר לומר ששלב זה הוא בגדר רשות, כי השיטה הזאת היא בסופו של דבר סימולציה שמאיצה ומשפרת תהליכי למידה – אבל אין חכם כבעל ניסיון. קחו את הסיפור המוגמר שלכם ונסו אותו על מישהו שלא מכיר את הנושא שבחרתם. אפשר להקריא את הטקסט כפי שהוא או להציג אותו בצורה של הרצאה. כך או אחרת, השאלות שישאלו אתכם יהוו משוב אמיתי ללמידה שלכם ויאפשרו לכם להמשיך ולשפר את הכלי המצויין הזה ואת יכולות הלמידה שלכם.

שיטת פיינמן היא הזדמנות

אפשר להתייחס לשיטת פיינמן כדרך יעילה עבורנו ללמוד דברים חדשים  או עבור סטודנטים ללמוד למבחן. אבל האמת היא שבקלות אפשר להתייחס לשיטה הזאת כאל תרגול בעבודה עמוקה. אתם יכולים להקדיש מחברת לרעיונות ולידע שאתם צוברים בנושאים שחשובים לכם כחלק מהעשייה המשמעותית שלכם בעולם.

נסו לעבוד עם שיטת פיינמן על הנושאים שהכי מרגשים ומעסיקים אתכם ותראו שאתם יכולים לגלות רבדים חדשים בעשייה שלכם. זה אינסופי.

לסיכום

ידע חשוב לנו ובעל ערך. ככל שאנחנו מבינים יותר את העולם שסביבנו ואיך הוא עובד, כך נפתחות בפנינו יותר אפשרויות לעשייה וליצירה, ויותר הזדמנויות נפתחות בפנינו. שיטת פיינמן היא דרך פשוטה ויעילה להתגבר על כמויות המידע הנגיש לנו, ועיבודו לכדי ידע ממשי שאנחנו יכולים לממש ולהעביר הלאה.

פיינמן הראה לנו שהדרך הטובה ביותר להצליח, שלא תמיד נוחה לנו, היא לאתגר את מה שאנחנו ואחרים סביבנו יודעים ומבינים, כדי להמשיך להשתפר כל הזמן.

לגמרי עשוי לעניין אותך:

אם הגעת עד הלום

במייל אני משתף תוכן ייחודי, מעשי ומרחיב תודעה.
ספאם לא יהיה שם וניתן לצאת בקלות בכל רגע (לא אפגע).