ניקוי דיגיטלי

ניקוי דיגיטלי – התהליך שיעזור לכם לשוב לאיזון בחיי היומיום

אם נכנסתם למאמר שמתחיל במילים 'ניקוי דיגיטלי" – אתם בטח יודעים בדיוק כמוני – שאת הרגלי המסך שלנו קשה מאוד לשנות. העולם הדיגיטלי הולך איתנו לכל מקום כשאנחנו בעבודה, בלימודים, בנסיעה ברכב הפרטי שלנו (רחמנא לצלן) או בתחבורה ציבורית. כשאנחנו מבלים עם חברים, אוכלים ארוחת ערב משפחתית ואפילו, למרבה האירוניה – בחדר המיטות.

הפרנסה, הלימודים, הקניות, התקשורת ומערכות היחסים שלנו, הפנאי – כולם חיים ופועמים במרחב הדיגיטלי השוקק והיומיומי, לטוב ולרע, זה המצב.

כהרגלי, באתי להמחיש את זה בנתון אחד, אבל גיליתי המון נתונים שמוצגים בצורה נוחה וחווייתית, אז תסתכלו כאן.

המהירות שבא הטכנולוגיה הדיגיטלית הופכת לחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, מהירה יותר מהאבולוציה שלנו. על כן, אין פלא שאנחנו הלומים, מבולבלים וחווים מגוון רחב של תופעות לוואי, התמכרויות והרגלים שליליים ככל שאנחנו נעים קדימה על ציר הזמן.

וזה בסדר, זה גדול מאיתנו, אלה הם החיים במאה ה-21. המהפכה הדיגיטלית כבר מזמן כאן ואנחנו נעים בתוכה כדג באקווריום.

אני מדגיש את גודל המורכבות ומידת החיכוך שלנו עם הטכנולוגיה, לא כדי לגרום לנו להרגיש רע עם עצמנו. פשוט חשוב לי להדגיש את הרעיון שמאוד קשה לשנות הרגלים כשרובם ככולם שזורים אחד בשני ומופעלים על ידי טריגרים דיגיטליים, או לפחות כאלה שמזוהים עם החוויה הדיגיטלית.

זה נכון שאפשר להפחית ולצמצם בהדרגה, ובהחלט לא לכולנו מתאים לקחת הפסקה רציפה למשך שבוע או יותר. אבל יש דברים שאפשר ללמוד רק כשמתנתקים לגמרי. מניסיון. ניקוי דיגיטלי זו הדרך הפשוטה ביותר ללמוד מה המחיר שאנחנו משלמים עבור זמן המסך שלנו ולרכוש בחזרה זמן של הזנה ושקט.

מה זה ניקוי דיגיטלי?

פשוטו כמשמעו: ניקוי דיגיטלי הוא פרישה זמנית מהשימוש בממשקים דיגיטליים על סוגיהם השונים.

המטרה היא לקחת הפסקה בתוך החיים, על מנת להתבונן בהרגלים שליליים ולהתמיר אותם, להזכר בכל אותם דברים שמזינים אותנו מחוץ למרחב הדיגיטלי, להנות משליטה גדולה יותר בתשומת הלב ולרכוש נקודת מבט חדשה על מערכת היחסים שלנו עם העולם הדיגיטלי.

הניסיון שלי מראה שאחרי תקופה (או תקופות) של התנתקות מוחלטת, הרבה יותר קל להטמיע הרגלים וכללי התנהגות חדשים, ובכך לייצר התנהלות בריאה יותר עם טכנולוגיה לאורך זמן.

החיים באיזון

החיים בעולם המודרני הם מאבק מתמיד בין כוחות פנימיים וחיצוניים. היכולת לכלכל בתבונה את המשאבים שלנו (תשומת לב, זמן, כסף) לטובת הרווחה הפיזית, המנטלית והרוחנית שלנו היא חשובה ביותר למי מאיתנו שמחפש לחיות ברווחה ובתחושה של מלאות ומשמעות.

הניקוי מאפשר להשיל שכבות עבות של פסולת דיגיטלית מיותרת, ולכייל מחדש את המצפן הפנימי שלנו על מנת שנוכל לנווט בחיים הקדחתניים האלה קצת יותר באיזון. בשביל זה נדרשת עבודה יומיומית במאמץ נכון. שינוי של הרגלים ותרגול של הכרה חדשה, יצירה של משאבים חדשים וזהות חדשה.

אפשר להגיע רחוק משינויים קטנים לאורך זמן, שלא תטעו – אני בעד שכל אחד יעשה לרווחתו כמיטב יכולתו. אבל אני חושב שהניקוי הדיגיטלי הוא זכות גדולה ולא חובה, עבור כל מי שמתחיל להבין ולהרגיש את עצמו כורע תחת העומס הדיגיטלי ורוצה לשוב למחוזות הצלילות התודעתית.

דגשים לניקוי

לפני הניקוי

בדומה לדיטוקס תזונתי שבו נהוג להכין את הגוף לצום עצמנו, על מנת לרכך את החוויה – גם בניקוי הדיגיטלי אני ממליץ להתחיל את התהליך עוד לפני ההתחלה למעשה של הניקוי. למעשה, הרבה מאוד מהפעולות הקשורות בניקוי כדי לבצע כבר לפני, כדי שבמהלך הניקוי יהיה אפשר להתמקד בעיקר בחוויה עצמה.

בימים האלה מומלץ להתחבר לסיבות שבגללם אנחנו בוחרים לעבור את התהליך. מאוד עוזר לכתוב את הדברים ולשים אותם במקום נגיש וגלוי.

אפשר להתחיל לתרגל להפנות את תשומת הלב לאותם ההרגלים היומיומיים שאנחנו נשמח לשנות. בלי לנסות לשנות, רק להתבונן. בגזרת המודעות יש 2 דברים שאני אוהב להציע לעשות – מעקב אחרי זמני השימוש שלנו במסכים ויומן הסחות דעת. המטרה של אלה, לעורר את המודעות לצורך בשינוי.

דבר נושא הוא לחשוב על כללי התנהלות מיטיבים. רובנו לא ננטוש לחלוטין את השימוש בטלפון החכם למשל, ודבר שעוזר למנוע זליגות הוא להיות ברור עם מה שאנחנו מאפשרים או לא מאפשרים לעצמנו לעשות. כללים יכולים להיות למשל: לבדוק את תיבת המייל רק פעם אחת בבוקר. לא להכנס עם הטלפון לחדר השינה או לשירותים. לא לגעת בטלפון לפני השעה 10:00 בבוקר וכדומה.

חשוב לנסות למתוח את גבולות המיכל במידה סבירה. מהניסיון שלי מהר מאוד חווים את האפקט החיובי של הניקוי והכל נהיה יותר כל. מומלץ להתחיל ולכבות התראות מיותרות בנייד ובמחשב, להשאיר לפרקי זמן קצובים את הטלפון על שקט ומחוץ להישג יד.

כמו כן, כדאי לספר לאנשים רלוונטיים שאתם הולכים להשתתף בניקוי. בין אם זה על מנת לגייס את חברי המשפחה לתמוך או ובין אם לתאם ציפיות מול לקוחות וקולגות, זה עוזר להמנע מקונפליקטים עם העולם.

תוך כדי הניקוי

לצד ההבנה וההחלטה שלנו מה לצמצם וממה להמנע, ראוי ומומלץ לחשוב באופן פעיל ומעשי על כל אותם הדברים שנשמח לעשות עם הזמן שמתפנה לנו. תקופת הניקוי היא מרחב מושלם לאפשר זמן איכות עם המשפחה, עם חברים שלא פגשתם הרבה זמן, לעסוק בתחביבים שזנחתם במרוצת החיים וכדומה.

דברים נוספים שמומלץ לתרגל הם אלה שמחזירים לאיזון את התודעה, מערכת העצבים ואת תשומת הלב. הליכה יחפה (או שלא) בטבע, יוגה, מדיטציה ותרגולים אחרים שכל מהותם להתחבר אל הקול הפנימי. זו גם הזדמנות מעולה להעניק תשומת לב להרגלי השינה שלנו ולאיכות המזון שאנחנו אוכלים.

איכות נוספת, מאוד חשובה לחיים בכלל וגם להתנסויות כמו זו, שראוי לתרגל – חמלה עצמית. האימון שלנו בכל מה שקשור לשינוי הרגלים ולחיפוש אחר איזון דיגיטלי, הוא לא רק להצליח להיות נזירים מושלמים שמתנתקים בקלות מתי שרק מתחשק להם – אלא לדעת לנער מעצמנו את האבק ולהמשיך בדרך בכל פעם שאנחנו מועדים ומאבדים תשומת לב.

אם הפרתם כלל שקבעתם לעצמכם, ושלפתם את הטלפון באמצע היום כי הרגשתם תסכול, ההזמנה היא לראות ולהרגיש את הכוחות הפועלים, ולשוב מהר ככל הניתן לתרגול. תסלחו לעצמכם, זה אנושי וחלק בלתי נפרד מהעניין.

אחרי הניקוי

אם צלחתם את הניקוי הדיגיטלי בנועם, משמע עברתם את שיא הקושי והגעתם למחוזות הממכרים של השקט, המרחב שאתם נמצאים בו הוא יקר מפז וכדאי לנהוג בו ברגישות.

אני מציע תמיד להשיב את השימוש הדיגיטלי בהדרגה ותוך בחינה סבלנית ומודעת של כל אותם דברים שפרשתם מהם לתקופת התהליך. לגבי כל אחד מהדברים מומלץ לשאול את השאלות הבאות:

  • האם הדבר מזין אותי? האם גובה ממני מחיר משמעותי?
  • אם הוא גובה ממני מחיר – האם התועלת שבו מתעלה על המחיר?
  • האם יש משהו אחר שאני לעשות או להשתמש בו כדי להשיג את התועלת ולוותר על המחיר?
  • איזה כללי התנהגות אני בוחר כדי לשמור על עצמי מלחזור להרגלים השליליים שקדמו לניקוי?

אלה הם כמובן רק דוגמאות אחדות ויש שאלות רבות אחרות שניתן לשאול, כשהתכלית היא לשמר ככל הניתן את התבונה שנרכשה במהלך הניקוי.

דבר נוסף שאני מציע, הוא לעגן בשיגרה שלכם, על ידי הרגלים או התחייבויות לעצמכם או לאחרים – את כל אותם הדברים שנזנחו בחלוף הזמן והסבו לכם שמחה ותחושת מלאות בתקופת הניקוי.

לקבוע לכם ביומן זמנים קבועים לתרגול שעשה לכם טוב, למשל. לעצב לכם שיגרת בוקר שתתמוך בסגנון חיים חדש.

ואם אין לי זמן לניקוי דיגיטלי ארוך?

אז כפי שטענתי, ואני כמובן עומד מאחורי זה – אין כמו לייצר הפסקה רציפה כדי לקבל את מלוא התועלת של הניקוי. למיטיבי לכת מדובר על שבוע, שבועיים או אפילו חודש של צמצום משמעותי כמיטב היכולת. אלה שאין ביכולתם לפנות את הזמן – גם יום שבתון דיגיטלי או אפילו סופ"ש שלם אחת לכמה זמן יעשו עבודה טובה.

הניסיון שלי ושל מונחים שלי מראה שאפילו פעימה קצרה אבל קבועה של ניתוק משמעותי מכניסה אוויר לנשימה ומרחב להתבוננות.

בסדר בסדר, איך מתחילים?

אני מדי פעם מנחה תהליך כזה בעצמי, עדיין מעצב ומהנדס את הפורמט המדוייק שיהיה דיגיטלי מצד אחד, אבל נטול הסחות דעת ככל הניתן מצד שני. מוזמנים ממש להתעדכן אצלי (דרך הדיוור הכי קל).

מעבר לזה יש פה בבלוג המון מידע שיכול לעזור לכם לתכנן ולהוציא לפועל ניקוי כזה בעצמכם, לעצמכם. רעיון טוב יהיה לעשות את זה יחד עם חבר או חברים, כך יש את מי לשתף ועם מי לבלות כשכל שאר העולם תקוע בתוך המסך.

כך או אחרת, אני מאחל לכם את ההתנסות הכל כך משמעותית וחשובה הזאת. באמת.

ניסיתם? בבקשה ספרו לי איך היה.

 

לגמרי עשוי לעניין אותך:

נהנית? יופי! שיתוף מרבה טוב בעולם.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp